Amerykańscy naukowcy chcą stworzyć ekrany LCD, które będą dużo bardziej odporne na niskie temperatury niż te znane obecnie. Mają one znaleźć szerokie zastosowanie głównie w samochodach parkowanych na świeżym powietrzu.
Amerykańscy naukowcy z University of Central Florida we współpracy z badaczami pracującymi dla chińskiego Modern Chemistry Research Institute oraz specjalistami z japońskiej korporacji DIC chcą stworzyć nowoczesny, wyjątkowo wytrzymały ekran LCD, który będzie odporny na bardzo niskie temperatury. Miałby on znaleźć zastosowanie głównie w niegarażowanych samochodach.
Ekrany LCD występują w coraz większej liczbie samochodów, będąc nieodzownym elementem systemu sterowania pojazdem. Niestety, ich funkcjonalność nie jest tak wysoka, jak życzyłyby sobie tego koncerny motoryzacyjne. Największym problemem jest fakt, że ciekłe kryształy wykorzystywane do produkcji takich ekranów są mało odporne na niskie temperatury. W związku z tym, nieprzechowywanie samochodów w garażu grozi kłopotami z funkcjonowaniem pojazdu. Najczęściej wpływa to na pogorszenie jakości wyświetlanych na ekranie pojazdu komunikatów. W przypadku ekranów dotykowych trzeba natomiast liczyć się z wolniejszym działaniem sprzętu.
Naukowcy z Uniwersytetu Centralnej Florydy, wraz z zagranicznymi kolegami, stworzyli jednak trzy mieszanki z ciekłych kryształów, które pozostają przejrzyste nawet w skrajnych temperaturach. Kierujący zespołem badawczym prof. Shin-Tson Wu uważa, że pozostają one przejrzyste nawet powyżej 100 st. i poniżej 40 st. Celsjusza. Dużo szybszy jest też czas zmiany jasności piksela. Przekłada się to m.in. na wyższą jasność i większe zagęszczenie pikseli, czyli dokładniejszy obraz. Dzięki temu, lepsza widoczność występuje nie tylko wyjątkowych temperaturach, ale też np. w dzień, gdy w ekranie odbijają się promienie słońca.
Choć na razie trwają jeszcze prace nad stworzeniem ekranów z nowoczesnej mieszanki, to już mówi się o tym, że ta sama grupa naukowców będzie chciała sprawdzić, czy substancję da się wykorzystać do produkcji paneli, które byłyby połączone z lusterkami wstecznymi. Zakłada się, że mogłoby to na dobre zlikwidować problem tzw. martwego pola. Poza tym nowa mieszanka miałaby zostać użyta do produkcji ekranów w nawigacjach.