Preferencje Polaków w zakresie korzystania z cyfrowych produktów

ludzie i smartfony

notice44/bigstockphoto.com

Nowoczesne technologie na dobre zagościły w życiu Polaków. Większość z użytkowników rozwiązań cyfrowych nie wyobraża już sobie funkcjonowania bez dostępu do sieci i udogodnień komunikacyjnych. Z jednej strony korzystanie z nowoczesnych rozwiązań przynosi wiele korzyści, z drugiej zaś potrafi prowadzić do kompletnego zatracenia i „utraty” kontaktu z rzeczywistością. Doskonale prezentuje to animacja przygotowana przez Steve Cutts’a, gdzie samotność w tłumie i zupełny brak możliwości nawiązania prawdziwej relacji nakłania odbiorców do głębokiej refleksji nad prowadzeniem życia on-line vs w realnym świecie.

W sierpniu 2016 roku przeprowadzono badanie obejmujące grupę 1000 respondentów z 9 krajów świata: Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Polska, Niemcy, Japonia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hiszpania, Włochy i Francja. Ankietowani byli w wieku powyżej 18 lat i dokonali, na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy, zakupu przynajmniej jednego z niżej wymienionych produktów cyfrowych: pełna wersja gry wideo, e-book, dodatek do gry, odpłatne pliki muzyczne bądź wideo lub subskrypcja streamingowa. Na podstawie opracowanych wyników powstał raport PayPal określający preferencje w korzystaniu z produktów cyfrowych (www.wirtualnemedia.pl).

Co i jak robimy w Sieci?

Okazuje się, że Polacy coraz więcej czytają w sieci. Jak wskazują wynika raportu, 34% respondentów czyta średnio 1-3 e-booki na tydzień, przy czym na jednorazową lekturę poświęcają od 30 do 60 minut. Polacy najczęściej sięgają po e-booki w kategorii: biznes i finanse (31 %), edukacja i kulinaria (30 %), kryminał i thriller (27 %), a także science-fiction i fantasy (26%). Wśród urządzeń, które służą do czytania e-booków najczęściej wybierają komputer lub laptop (51 %), a także smartfon (46%). Zaskakujący jest fakt, że zaledwie 29% badanych wykorzystuje do czytania profesjonalne czytniki. Jak się okazuje otoczeniem, które w największym stopniu sprzyja rozwoju czytelnictwa e-booków jest przede wszystkim sypialnia. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 73% respondentów (ok. 730 osób). Do najpopularniejszych dostawców e-booków zalicza się przede wszystkim Empik (korzysta z niego 65% ankietowanych), Google Play Books, którego wybiera 31% respondentów, a także Amazon (22%). Jak wynika z raportu jedna czwarta badanych, w ciągu trzech miesięcy, wydaje na e-booki od 40 do 60 złotych (www.wirtualnemedia.pl).

Dane raportu wskazują, że salon stanowi przestrzeń, w której największy odsetek badanych respondentów korzysta z cyfrowych produktów. Zgodnie z wynikami 79% ankietowanych słucha muzyki, 78% gra w gry, 76% ogląda filmy i serialne, zaś 66% czyta e-booki. Jak wynika z badań sypialnia również jest dobrą alternatywę do korzystania z produktów cyfrowych. W pokoju sypialnym 73% badanych czyta e-booki, 70% słucha muzyki, 67% ogląda filmy i seriale, zaś 55% gra w gry. Muzyką, którą najczęściej wybierają Polacy jest pop (76%), rock (71%) oraz 45% (hip-hop). Jak się okazuje, aż 64% respondentów lubi słuchać muzyki w transporcie publicznym. Preferencje filmowe Polaków korzystających z produktów cyfrowych to głównie: komedie (82%), akcja (66%), a także dramat (48%). Większość Polaków oglądając filmy wybiera kanał YouTube (83%). Google Play (połowa ankietowanych), bądź wideo na żądanie od konkretnego operatora sieci kablowej/satelitarnej (38%). Do oglądania filmów Polacy najczęściej wykorzystują komputer (81%). Nieco ponad połowa badanych (51%) korzysta ze smartfona (www.wirtualnemedia.pl).

Dostęp do sieci daje nam wiele możliwości. Czas spędzony na przeszukiwaniu zasobów Internetu, i korzystaniu z jego dobrodziejstw, powinien być jednak racjonalnie dzielony z czasem, który możemy spędzać z najbliższymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *