Płatności online to dziedzina, która stale się rozwija i wiele firm realizuje ją wykorzystując różne dodatki social mediów. Największy gracz na tym polu – Facebook – również od lata wprowadza nowatorskie produkty internetowe, które mają usprawnić proces płatności pomiędzy różnymi aplikacjami. Niedawno ogłoszono, że w planach jest wprowadzenie systemu Facebook Pay, dzięki któremu użytkownicy wszelkich aplikacji należących do Facebooka mają mieć ułatwione opcję płatności.
Kilka miesięcy temu było głośno o pomyśle Facebook na kryptowalutę Libra, która miała być nowym produktem koncernu. Jednak w sytuacji problemów z wizerunkiem nie udało się uzyskać wsparcia i zaufania ze strony banków oraz instytucji finansowych. Facebook szybko stracił najważniejszych członków, czyli operatorów kart Mastercard oraz Visa, którzy początkowo wspierali projekt Libra Association. W tej sytuacji Facebook zdecydował się na alternatywę, która ma pobudzić sektor internetowych płatności. Chodzi o Facebook Pay, czyli wewnętrzny system płatności skierowany do użytkowników aplikacji WhatsApp, Instagram, Messenger i Facebook.
Integracja całego social mediowego ekosystemu może okazać się strzałem w dziesiątkę. W pierwszej kolejności skorzystają z niej internauci ze Stanów Zjednoczonych. Celem Facebook Pay jest ujednolicenie systemu płatności pomiędzy wszystkimi aplikacjami. Po dodaniu w dowolnym miejscu metody płatności będzie ona obowiązywać w pozostałych aplikacjach, by skrócić czas wprowadzania danych. Takie funkcjonalności istotne są dla reklamodawców, którzy stale korzystają z ogromnych zasobów marketingowych aplikacji należących do Facebooka i oddzielnie muszą zakładać profile do płatności.
Ponadto Facebook Pay zapewnia wygodną integrację z większością kart debetowych i kredytowych, a także PayPalem. W ten sposób możliwe będzie przesyłania pieniędzy znajomych z Facebooka oraz kupowanie towaru dostępnego na Marketplace. Szybciej będzie można również wpłacać pieniądze na cele charytatywne. Projekt realizowany jest przy współpracy z doczasowymi parterami finansowymi Facebooka. Jest niezależny systemem, który nie będzie powiązany z portfelem Calibra czy kryptowalutą Libra. W pierwszej kolejności Facebook Pay pojawi się na Messengerze i Facebooku, z czasem ma być włączony również na Instagramie i Whatsappie. Data wprowadzenia usługi w Europie nie jest znana. Warto dodać, że przez niecałe dwa lata (od 2017 do czerwca 2019 roku) Facebook posiadał funkcję przekazów pieniężnych drogą P2P w Wielkiej Brytanii oraz we Francji. Usługa została jednak niespodziewanie wycofana. Wiele wskazuje na to, że Facebook Pay będzie udoskonaloną wersją tej formy płatności.