Popularność urządzeń firmy Apple wydawała się być stała i niezagrożona. Jednak wyniki sprzedażowe ostatnich miesięcy nie potwierdzają tego założenia. W okresie świątecznej gorączki znacznie mniej osób zdecydowało się na zakup wielofunkcyjnego Iphone’a, a ostateczny wynik finansowy ujawnił spadek sprzedaży aż o 15 procent. Wiele osób zaczyna się zastanawiać czy nie jest to sygnał do zmiany lidera w branży. Dlaczego firma Apple straciła klientów?
Pomimo spadku sprzedaży, firma Apple stale jest mocnym graczem na rynku, gdyż co ósmy mieszkaniec świata korzysta właśnie z iPhone’a. Przychody w ostatnim kwartale 2018 roku wyniosły prawie 85 mld dolarów, jednak to 5 proc. mniej niż z analogicznym okresie w 2017 roku. Najsłabiej sprzedawały się najnowsze iPhone’y, które wyniki mocno wpłynęły na wyniki pozostałych urządzeń sygnowanych jabłkiem. Warto zaznaczyć, że inne produkty Apple sprzedają się dobrze, większość dużo lepiej niż kilkanaście miesięcy wcześniej. Dlatego też marka nie ma większych powodów do obaw. Iphone nadal jest modny, i nadal będzie urządzeniem typu „must have”. Aktualnie ze smartfonów Apple korzysta około 900 mln użytkowników. Dodając tego pozostały sprzęt tej marki, czyli iPady, MacBooki, Apple Watche – aktywnych użytkowników jest blisko 1,5 mld, co czyni firmę jedną z najważniejszych na świecie.
Jaki zatem jest powód spadku sprzedaży? Sami przedstawiciele Apple nie są zdziwieni i spodziewali się jeszcze niższych wartości, gdyż bardzo silna konkurencja chińskich przedsiębiorstw powoduje utratę ogromnej liczby klientów z Azji. Niegdyś Chiny były jednym z prężniej rozwijających się rynków zbytu urządzeń z jabłkiem, jednak zbyt niskie zarobki Chińczyków przy rosnących cenach iPhone’ów, skłoniły Azjatów do szukania tańszych, rodzimych produktów. Jasno to widać w raportach sprzedażowych. W 2018 roku zyski spadły z blisko 16,5 mld do 13 mld dolarów. W kolejnych latach można spodziewać się jeszcze słabszych osiągnąć, gdyż sytuacja ekonomiczna Chin oraz wysoki kurs dolara, negatywnie odbija się na cenach urządzeń ze Stanów Zjednoczonych.
Poszukiwanie oszczędności w przypadku iPhone’ów dotyczy również innych regionów świata. Użytkownicy, zadowoleni z dotychczasowego modelu, wolą wymienić baterię i nadal korzystać z starego urządzenia niż inwestować pokaźną sumą w nowy smartfon. Ostatnie dane wskazują, że w ostatnim czasie aż w 11 milionach iPhone’ów wymieniono baterii, dzięki możliwości skorzystania ze specjalnego programu wymiany, jaki zaoferowała firma Apple swoim długoletnim klientom. W ten sposób liczne grono użytkowników, pozostało przy urządzeniu marki Apple, ale nie dokonało dodatkowego zakupu, dlatego wyniki sprzedażowe słynnej marki są niższe niż mogłoby się spodziewać.